31/03/10

Salada de Patatas, Filosofie, Política, Leis, Triato, Pais i Papeles


(Screbo este testo para respundir Almendra, que screbiu algua de la sue Filosofie, an respuosta a un comentairo miu.)


1. Hai muitas pessonas que semelhan, tratan i colhan las patatas. Apuis, ban alhá uns tipos, a mando de ls admenistradores de l campo, i çtrebuan las patatas colhidas. Ua parte bai para l Stado (caso ls campos séian pequeinhos, se furun grandes, l Stado ten miedo de las cobrar), ua grande parte bai pa l duonho de l campo, outra grande parte (mas menor) bai pa ls admenistradores i, por fin, ua pequeinha percentaige ye debedida antre las pessonas que trabalhórun an l campo.
Alguns agricultores mais bielhos inda stan mais ó menos portegidos por un cuntrato coletibo de trabalho, mas ls mais nuobos stan quaije todos a recibo berde ó a cuntrato temporairo. De beç an quando, ls admenistradores çfázen-se de las máquinas ousadas an la lhaboura i compran uas nuobas. Mais frequentemente inda, çfázen-se de ls trabalhadores a cuntratos mais precários i compran uns nuobos. Antre aqueilhes que se ban ambora, uns ténen la suorte de ancuntrar outro campo, outros quedan a recebir uas pataticas de l Stado, outros subrebibien de la caridade i outros inda muorren-se de fame.
De beç an quando, hai un défice ó ua crise i ls poderosos dízen als agricultores que ye perciso fazer sacrefícios i quemer menos patatas. Claro que ls poderosos nunca resolben las crises i ls défices, porque se esso acuntecisse, deixában de tener çculpas para pedir mais sacrefícios. Agora, al que parece, hai ua cousa chamada PEC, an cujas cunsequéncies nun quiero pensar para nun me deprimir mais . Dezis bós, Almendra, que nun recoinceis esta sociadade cumo la melhor. I achais que you recoinço? Para dezir la berdade, quaije que me sinto oufendido cun tal eideia.

2. Dezis tamien que foi esta la Cultura que criou «ls triatos, ls circos, las leis, ls reissenhores». Pul menos, an l que diç respeito als triatos, als circos i a las leis, cuido que esso proba que essa cultura tamien criou cousas buonas. Ye cierto que tenemos leis acontra ls homes, mas l porblema nun ye la eisisténcia de l Dreito, l porblema stá nessas leis, que ténen de ser rebogadas i sustituídas por outras que séian buonas pa ls homes. Ye perciso tamien tornar l sistema de Justeza mais rápido, mais eificaç i mais barato (para que ls probes téngan ls mesmos dreitos a la Justeza que ténen ls ricos).

3. L Triato stube quaije siempre an la banguarda de las buonas eideias de la Houmanidade (que tamien eisistírun), foi el que ansinou la Houmanidade a questionar la saciedade an que bibe. Repare-se, por eisemplo, an la Antígona de Sófocles, que mos mostra ua mulhier admirable, çpuosta a zafiar l poder i a morrir-se por aqueilho que ye justo. Pensai an la obra de Gil Vicente, grande crítico de la saciedade de l sou tiempo. Pensai an António José da Silva que outelizou l mito de Anfitrion i Alcmena (que uns seclos antes tamien anspirara Camões) para criticar andiretamente las abinturas amorosas de l rei D. José. Pensai an l spertar de cunciéncies probocado pul Triato Unibersitairo i até pul Triato de Rebista, durante l Stado Nuobo. Hai triato cumpormetido cul poder i cun la «sociadade de cunsumo»? Hai. Mas ye percisamente essa arte cumpormetida la que nun diberte, nun ansina i nun sclarece.

4. «Un buono porsor nun ye l que diç que nun sabe ou que diç que sabe mais que ls outros, mas l que pon ls sous saberes nua aula para séren daprendidos, cuntestados i melhorados puls que, cun reta antencion, alhá puoden ir cun un sentido de lhibardade i eigualdade», dezis bós i cun rezon, pul menos cun mais rezon que las últimas menistras de la Eiducaçon, para quien un buono porsor ye un buono burocrata que sabe prencher grelhas, fixas de oujetibos andebiduales i nunca reporba un aluno.
La bida, tal cumo l triato, dá-mos bários papeles, que tenemos de representar. Uas beçes, zampenamos l papel de porsor, outras l papel de aluno, outras l papel de filhos, outras l papel de pais, uas beçes tenemos que sclarecer outras que ser sclarecidos. L porblema de l "porsor" (mantengo las aspas) de la stória que cuntei un die destes foi nun haber assumido l sou papel. You defendo la Eigualdade, mas nun mos podemos demetir de ls nuossos papeles. Un pai nun se puode demetir de eiducar ls sous filhos, un porsor nun se puode demetir de ansinar ls sous alunos, un jornalista nun se puode demetir de sclarecer ls sous lheitores, l triato nun se puode demetir de dibertir, eiducar i sclarecer l sou público.

2 comentários:

Unknown disse...

Caro Firmino

Nun tengo l prazer de te coincer pessonalmente, mas gustei de l que screbiste i mais cuntento quedei por l teneres screbido hoije, die an que faç 35 anhos que un tiu que you siempre admirei i que fui purmeiro menistro, anstitui l subsidio pals zampregados. Un tiu que poucos yá se lhémbran - "Vasco Gonçalves".
Abraço
Almendra

Unknown disse...

DECRETO-LEI N.° 169-D/75, DE 31 DE MARÇO