La quinta palhestra tubo lhugar ne l die 31 de Maio i desta beç l porsor Amadeu fizo la sue prática a la buolta de la anfluéncia Bisigoda na Lhéngua Mirandesa, de l Pagus Astiatico,futura Tierra de Miranda i de la Lhatinizaçon i Cristinizaçon de ls Rurales. Na quarta palhestra l porsor Amadeu tenie dito que l Ampério Romano tenie antrado an colapso na Península Eibérica ne l einício de l sec. V cun la penetraçon de ls pobos Germánicos an 411 ( Bándalos, Alanos, Suebos i Bisigodos. Ls Bándalos i ls Alanos stubírun pouco tiempo i zde 419 só quedórun ls Suebos i ls Bisigodos. Assi, la Region adonde se antegra la Tierra de Miranda passa a pertencer al Reino Suebo, cun la sue capital an Braga. Ls Bisigodos ban-se amponendo i an 583 cun las campanhas de l Rei Leovigildo dominou alguas rebuoltas i la Tierra de Miranda passa a antegrar l Reino Bisigodo anté la chegada de ls Árabes an 711.
Cun l domínio de ls Suebos i apuis de ls Bisigodos hai grandes transformaçones i la ourganizaçon i la cultura deixada puls Romanos cai an colapso. Assi, las outoridades cibeles nun son capazes de resolber ls porblemas que íban acuntecindo i ende aparece l poder religioso detentor de poderes sagrados an que l pobo acredita. L papel pastoral de l clero Suebo i Bisigodo durante ls secs.V a VIII fui mui amportante ne l mundo rural para que este se cumbertisse al cristianismo. Cun la cristianizaçon de ls rurales l lhatin ampeçou tamien a antrar nestes pobos.
L Pagus Astiatico- An meados de l sec.III ye coincida ua diocese an Astorga i la diocese de Braga só ye coincida ne l anho 400. Nun se sabe bien a que diocese pertencie la Tierra de Miranda, mas an 569 cun l concílio de Lugo aparece cumo ua de las paróquias de la Diocese de Braga. S. Martinho de Dume a partir de 555 ampeça a reorganizar la Eigreija Sueba an paróquias rurales i cuntrola deste modo la cristianizaçon. Ye cun S. Martinho de Dume que ls Suebos son cumbertidos al cristianismo. Ne ls finales de l Reino Suebo i inda an bida de S. Martinho de Dume ua lista de paróquias coincidas cumo Paroquial Suebo, consta l Pagus Astiatico que hoije se poderá dezir cumo sendo l Território que mais tarde serie la Tierra de Miranda. Ls territórios de l Planalto Mirandés i la Tierra de Aliste por un lhado i pul outro la depresson de Bergáncia, cun las sues zonas cunfinantes son paróquias distintas. Bergantia (Tierra de Bragança) i Laetera (Tierra de Ledra ) por un Lhado i Astiatico por outro. La tierra de Aliste só figura cumo paróquia autónoma mais tarde i dantes debie pertencer al Pagus Astiatico. Assi, la futura Tierra de Miranda an meados de l sec. VI, era ua paróquia ( Pagus ) de la diocese de Braga esta paróquia poderie ser al pie de Santiago acerquita de Mogadouro.
Ls Cristianos aprobeitórun ls lhugares de culto de ls paganos i adonde habie santuários paganos passou a haber capielhas. Las capielhas de ls cabeços son un eisemplo. Nuossa Senhora de la lhuç ye desse tiempo, tiempo an que nun habie frunteira i ende tenerá habido un poboado Romano. La capielha de Santa Marina an Cércio, stá chena de lhápides funerairas feitas an mármore que tenerá benido de santo Adrion. La capielha de S. Juan de las Arribas stá nun Castro i stá alhá ua lhápide funeraira que ye de Eimílio Balésio, porta bandeira dua ala lhegionaira, ancarregado de l recoincimiento de la Centúria. La capielha de Santa Marina an Saldanha stá chena de lhápides funerairas i la eigreija matriç de Malhadas tamien. Sítios que éran adorados nesse tiempo:
Monte de Santa Marina an Saldanha, Fuonte de Santa Marina an Sendin, Santa Marina na Matela. Santa Marina aparece quaijeque siempre lhiada a fuontes i ye l Ourago de Uba. Santa Oulaia an S,Pedro, Dues Eigreijas i Zenízio. L culto a Santa Oulaia stá na Península Eibérica zde l sec, V.
L porsor Amadeu falou inda de ls topónimos cun ourije Goda na Tierra de Miranda Eis:
Mogadouro, Touro (Infainç), Godinos (Cercio), Vall de Godinho (Frunteira cun Aliste ). L topónimo Mogadouro yá bimos l sou significado na quarta palhestra, ne ls outros só an relaçon a Touro, hai la certeza de ende tener habido un amportante poboado romano (secs.I a IV). Sabemos que la ourige deste topónimo ye la palabra gothorum (i Nun L Lhatin Taurus) todo lheba a crer que un grupo de Godos se tenerá ende fixado. Tenemos inda ls topónimos de ourije goda na tierra de Miranda- Vila de Ala, Aldança ( Pruoba), Vale de Frões (Vila de Ala), Gatão (Prado Gatão), Gemonde (Urrós),Guímara (Bempuosta), Alto do Guimar (Santulhão), Remondes (Mogadouro), Variz (Mogadouro). Estes topónimos dan l’ eideia de cuntinidade de poboamento na época Suebo- Bisigótica i ua relatiba densidade desse poboamento.
Un bien haia a todos ls que stubírun nesta quinta palhestra i un bien haia al porsor Amadeu por mais ua beç mos tener trazido i transmitido ls sous grandes coincimientos subre la stória de la Lhéngua Mirandesa.
Francisco Domingues, 2 de Junho de 2008.
Cun l domínio de ls Suebos i apuis de ls Bisigodos hai grandes transformaçones i la ourganizaçon i la cultura deixada puls Romanos cai an colapso. Assi, las outoridades cibeles nun son capazes de resolber ls porblemas que íban acuntecindo i ende aparece l poder religioso detentor de poderes sagrados an que l pobo acredita. L papel pastoral de l clero Suebo i Bisigodo durante ls secs.V a VIII fui mui amportante ne l mundo rural para que este se cumbertisse al cristianismo. Cun la cristianizaçon de ls rurales l lhatin ampeçou tamien a antrar nestes pobos.
L Pagus Astiatico- An meados de l sec.III ye coincida ua diocese an Astorga i la diocese de Braga só ye coincida ne l anho 400. Nun se sabe bien a que diocese pertencie la Tierra de Miranda, mas an 569 cun l concílio de Lugo aparece cumo ua de las paróquias de la Diocese de Braga. S. Martinho de Dume a partir de 555 ampeça a reorganizar la Eigreija Sueba an paróquias rurales i cuntrola deste modo la cristianizaçon. Ye cun S. Martinho de Dume que ls Suebos son cumbertidos al cristianismo. Ne ls finales de l Reino Suebo i inda an bida de S. Martinho de Dume ua lista de paróquias coincidas cumo Paroquial Suebo, consta l Pagus Astiatico que hoije se poderá dezir cumo sendo l Território que mais tarde serie la Tierra de Miranda. Ls territórios de l Planalto Mirandés i la Tierra de Aliste por un lhado i pul outro la depresson de Bergáncia, cun las sues zonas cunfinantes son paróquias distintas. Bergantia (Tierra de Bragança) i Laetera (Tierra de Ledra ) por un Lhado i Astiatico por outro. La tierra de Aliste só figura cumo paróquia autónoma mais tarde i dantes debie pertencer al Pagus Astiatico. Assi, la futura Tierra de Miranda an meados de l sec. VI, era ua paróquia ( Pagus ) de la diocese de Braga esta paróquia poderie ser al pie de Santiago acerquita de Mogadouro.
Ls Cristianos aprobeitórun ls lhugares de culto de ls paganos i adonde habie santuários paganos passou a haber capielhas. Las capielhas de ls cabeços son un eisemplo. Nuossa Senhora de la lhuç ye desse tiempo, tiempo an que nun habie frunteira i ende tenerá habido un poboado Romano. La capielha de Santa Marina an Cércio, stá chena de lhápides funerairas feitas an mármore que tenerá benido de santo Adrion. La capielha de S. Juan de las Arribas stá nun Castro i stá alhá ua lhápide funeraira que ye de Eimílio Balésio, porta bandeira dua ala lhegionaira, ancarregado de l recoincimiento de la Centúria. La capielha de Santa Marina an Saldanha stá chena de lhápides funerairas i la eigreija matriç de Malhadas tamien. Sítios que éran adorados nesse tiempo:
Monte de Santa Marina an Saldanha, Fuonte de Santa Marina an Sendin, Santa Marina na Matela. Santa Marina aparece quaijeque siempre lhiada a fuontes i ye l Ourago de Uba. Santa Oulaia an S,Pedro, Dues Eigreijas i Zenízio. L culto a Santa Oulaia stá na Península Eibérica zde l sec, V.
L porsor Amadeu falou inda de ls topónimos cun ourije Goda na Tierra de Miranda Eis:
Mogadouro, Touro (Infainç), Godinos (Cercio), Vall de Godinho (Frunteira cun Aliste ). L topónimo Mogadouro yá bimos l sou significado na quarta palhestra, ne ls outros só an relaçon a Touro, hai la certeza de ende tener habido un amportante poboado romano (secs.I a IV). Sabemos que la ourige deste topónimo ye la palabra gothorum (i Nun L Lhatin Taurus) todo lheba a crer que un grupo de Godos se tenerá ende fixado. Tenemos inda ls topónimos de ourije goda na tierra de Miranda- Vila de Ala, Aldança ( Pruoba), Vale de Frões (Vila de Ala), Gatão (Prado Gatão), Gemonde (Urrós),Guímara (Bempuosta), Alto do Guimar (Santulhão), Remondes (Mogadouro), Variz (Mogadouro). Estes topónimos dan l’ eideia de cuntinidade de poboamento na época Suebo- Bisigótica i ua relatiba densidade desse poboamento.
Un bien haia a todos ls que stubírun nesta quinta palhestra i un bien haia al porsor Amadeu por mais ua beç mos tener trazido i transmitido ls sous grandes coincimientos subre la stória de la Lhéngua Mirandesa.
Francisco Domingues, 2 de Junho de 2008.
2 comentários:
Quando ye la proxima ?
Á Tiégui,çculpa mas só agora bi l tou comentairo. Cumo debes saber estas pallhestras fazírun parte de l curso de mirandés dado an Corroios, an 2007/2008. La próssima i última ye la sesta i hoije fui la purmeira parte. Pa la sumana bai la segunda parte i acaba.
Un abraço
Francisco
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