30/03/09

Mensaige de l Die Mundial de l Triato 2009



Yá se passórun uns dies zde l Die Mundial de l Triato (27 de Márcio), mas cumo todos ls dies son buonos para falar de quelóquios, cuido que inda bou a tiempo de deixar ende la mensaige de astanho, de la outorie de Augusto Boal -- ancenador, pedagogo, criador de l Triato de l Oupremido, ua refréncia ancuntornable pa l triato i la spressón dramática.




«Todas las sociadades houmanas son spetaculares ne l sou die a die, i perdúzen spetaclos an momentos speciales. San spetaculares cumo forma de Ourganizaçon social, i perdúzen spetaclos cumo este que bós benistes a ber.

Mesmo quando ancuncientes, las relaçones houmanas son struturadas an forma teatral: l uso de l spácio, la lhenguaige de l cuorpo, la scuolha de las palabras i la modulaçon de las bozes, l cunfronto de eideias i paixones, todo que fazemos ne l palco fazemos siempre an nuossas bidas: nós somos triato!

Nun solo casamentos i antierros son spetaclos, mas tamien ls rituales quotidianos que, por sue familiaridade, nun mos chégan a la cuncéncia. Nun solo pompas, mas tamien l zaiuno i ls buonos-dies, tímidos namoros i grandes cunflitos passionales, ua sesson de l Senado ó ua reunion diplomática - todo ye triato.

Ua de las percipales funçones de la nuossa arte ye tornar cuncientes esses spetaclos de la bida diária adonde ls atores son ls própios spetadores, l trabiado ye la plateia i la plateia, trabiado. Somos todos artistas: fazendo triato, daprendemos a ber aqueilho que mos salta als uolhos, mas que somos ancapazes de ber tan afeitos stamos a mirar. L que mos ye familiar torna-se ambisible: fazer triato, al cuntrário, eilumina l trabiado de la nuossa bida de cada die.

An Setembre de l anho atrasado fumos surprendidos por ua rebelaçon teatral: nós, que pensábamos bibir nun mundo siguro inda que houbira guerras, genocídios, heicatombes i torturas que acuntecien, si, mas loinge de nós an países çtantes i salbaiges, nós bibiemos siguros cun nuosso denheiro guardado nun banco respeitable ó nas manos dun hounesto corretor de la Bolsa - nós fumos anformados de que esse denheiro nun eisistie, era birtual, feia ficçon de alguns eiquenomistas que nun éran ficçon, nin éran siguros, nin respeitables. Todo nun passaba de malo triato cun triste anredo, adonde poucos ganhában muito i muitos perdien todo. Políticos de ls países ricos fechórun-se an reuniones secretas i de alhá salírun cun seluçones mágicas. Nós, bítimas de sues decisones, cuntinamos spetadores sentados na redadeira fila de las galeries.

Binte anhos atrás, you derigi Fedra de Racine, ne l Riu de Janeiro. L cenário era probe; ne l suolo, pieles de baca; alredror canhas de la Índia. Antes de ampeçar l spetaclo, you dezie als mius atores: - "Agora acabou-se la ficçon que fazemos ne l die a die. Quando atrabessardes essas canhas de la Índia, alhá ne l trabiado, nanhun de bós ten l dreito de mintir. Triato ye la Berdade Scundida".

Bendo l mundo para alhá de las aparéncias, bemos oupressores i oupremidos an todas las sociadades, eitnies, géneros, classes i castas, bemos l mundo anjusto i cruel. Tenemos la oubrigaçon de ambentar outro mundo porque sabemos que outro mundo ye possible. Mas cabe-mos a nós custruí-lo cun las nuossas manos antrando an cena, ne l trabiado i na bida.

Assistie al spetaclo que bai ampeçar; depuis, an buossas casas cun buossos amigos, fazei buossas peças bós mesmos i bede l que nunca podistes ber: aqueilho que salta als uolhos. Triato nun puode ser solo un eibento - ye forma de bida!

Atores somos todos nós, i cidadano nun ye aquel que bibe an sociadade: ye aquel que la streforma!»

Augusto Boal, ancenador brasileiro i criador de l Triato de l Oupremido





[An pertués:

«Todas as sociedades humanas são espetaculares no seu cotidiano, e produzem espetáculos em momentos especiais. São espetaculares como forma de organização social, e produzem espetáculos como este que vocês vieram ver.

Mesmo quando inconscientes, as relações humanas são estruturadas em forma teatral: o uso do espaço, a linguagem do corpo, a escolha das palavras e a modulação das vozes, o confronto de idéias e paixões, tudo que fazemos no palco fazemos sempre em nossas vidas: nós somos teatro!

Não só casamentos e funerais são espetáculos, mas também os rituais cotidianos que, por sua familiaridade, não nos chegam à consciência. Não só pompas, mas também o café da manhã e os bons-dias, tímidos namoros e grandes conflitos passionais, uma sessão do Senado ou uma reunião diplomática - tudo é teatro.

Uma das principais funções da nossa arte é tornar conscientes esses espetáculos da vida diária onde os atores são os próprios espectadores, o palco é a platéia e a platéia, palco. Somos todos artistas: fazendo teatro, aprendemos a ver aquilo que nos salta aos olhos, mas que somos incapazes de ver tão habituados estamos a olhar. O que nos é familiar torna-se invisível: fazer teatro, ao contrário, ilumina o palco da nossa vida cotidiana.

Em Setembro do ano passado fomos surpreendidos por uma revelação teatral: nós, que pensávamos viver em um mundo seguro apesar das guerras, genocídios, hecatombes e torturas que aconteciam, sim, mas longe de nós em países distantes e selvagens, nós vivíamos seguros com nosso dinheiro guardado em um banco respeitável ou nas mãos de um honesto corretor da Bolsa - nós fomos informados de que esse dinheiro não existia, era virtual, feia ficção de alguns economistas que não eram ficção, nem eram seguros, nem respeitáveis. Tudo não passava de mau teatro com triste enredo, onde poucos ganhavam muito e muitos perdiam tudo. Políticos dos países ricos fecharam-se em reuniões secretas e de lá saíram com soluções mágicas. Nós, vítimas de suas decisões, continuamos espectadores sentados na última fila das galerias.

Vinte anos atrás, eu dirigi Fedra de Racine, no Rio de Janeiro. O cenário era pobre; no chão, peles de vaca; em volta, bambus. Antes de começar o espetáculo, eu dizia aos meus atores: - "Agora acabou a ficção que fazemos no dia-a-dia. Quando cruzarem esses bambus, lá no palco, nenhum de vocês tem o direito de mentir. Teatro é a Verdade Escondida".

Vendo o mundo além das aparências, vemos opressores e oprimidos em todas as sociedades, etnias, gêneros, classes e castas, vemos o mundo injusto e cruel. Temos a obrigação de inventar outro mundo porque sabemos que outro mundo é possível. Mas cabe a nós construí-lo com nossas mãos entrando em cena, no palco e na vida.

Assistam ao espetáculo que vai começar; depois, em suas casas com seus amigos, façam suas peças vocês mesmos e vejam o que jamais puderam ver: aquilo que salta aos olhos. Teatro não pode ser apenas um evento - é forma de vida!

Atores somos todos nós, e cidadão não é aquele que vive em sociedade: é aquele que a transforma!»

Augusto Boal, encenador brasileiro e criador do Teatro do Oprimido]

3 comentários:

Ana disse...

Parece que yá ne l sou tiempo, W. Shakespeare tamien chegou a dezir mais ou menos esto : « L mundo anteiro ye un palco, i todos ls homes i todas las mulhieres son apenas atores »
Só nun sei de momento an que obra aparece esta citaçon. Se alguien soubir ou quejir precurar…

Fir disse...

Buonas nuites, Ana.
Obrigado pelo seu comentário.
Eu tenho ideia que esta citação é do "Hamlet", mas não tenho a certeza (tenho de reler, para ver se a encontro).
De qualquer modo, há uma passagem onde Hamlet dá conselhos de representação a um grupo de actores, que visam precisamente a procura da verdade no teatro. Estou convencido que esses conselhos inspiraram muitos métodos de interpretação (como o de Stanislavski ou o de Strasberg) que ainda hoje perduram.
Um abraço.

Ana disse...

Buonas nuites, Fir,

Mais ua buona rezon para you tamien retomar un die destes la leitura de Hamlet que yá ampecei mas nun acabei.
You adoro teatro i sinto siempre muita admiraçon puls atores i todos aqueilhes que cuntribuen para a realizaçon dua pieça de teatro; por outro lado, tengo recordaçones einesquecibles de representaçones a que assisti an França cumo tamien an Pertual; até na tierra adonde naci que ye Sendin.
Buona cuntinaçon i muitas representaçones tamien para bós, Fir.