17/08/07

Todesco, buostas i malha de l centeno

Hoije a la tarde fui-me a dar ua buolta pul Parque Natural de l Alban, correndo por sierras i aldés antre Bila Rial i Mundin de Basto, tierra que siempre me faç lhembrar l Mundin que hai an Sendin - rima mas nun ye d'aperpósito. A cierta altura la stradica staba chena de todescos dun lhado i doutro. Parei l altemoble i arrinquei un cula eideia de preguntar cumo le cháman parqui. Antrei na guapa aldé de Ermelo i preguntei-le a trés ties que stában a la selombra, lhougo me dezírun que se chamaba codesso i que era buono para bardeiros, mui ousados para purparar las buostas para malhar l centeno. You achei stranho i preguntei-le a la tie de quei staba a falar. Ende eilha dixo-me que datrás ajuntában muita buosta fresca nas eiras de piedra i que apuis alisában la buosta andando al redror cun bardeiros de todesco. Apuis deixában-se secar las buostas i malhaba-se l centeno anriba. Dou-me la risa, agradeci i bin-me ambora. Pul camino pensei an qual serie la rezon para malháren l pan anriba de las buostas secas i cheguei a la cunclusion de que serie para nun smagar l grano, yá que era malhado an riba de la piedra. Seia essa la rezon ou nó, faç sentido.

Sabido l nome an pertués, yá ye mais fácele para mi buscar l sou nome científico, que eiqui hai dies nun fui capaç de l achar quando Faustino Antão puso un galano retrato de todesco (tamien hai quien diga codesco) frolido neste blogue. Agora yá l puodo eiqui deixar: adenocarpus complicatus (L.). Planta que parece tan simples i lhougo le habien de poner «cumplicado» ne l nome. Adondequiera bamos a dar cun anjustiças...


Sem comentários: