06/04/12

Miranda de l Douro - Artesano dá bida a strumientos polifónicos mediebales



(Li esta ambora an pertués ne l site "Café Portugal", i nun rejisti a fazer la sue traduçon, cuidei por bien fazer-la i publicar-la an mirandés, mesmo que tenga alguas lhemitaçones, porque nunca ye demais falar de pessonas cun tanto talento i balor, d'eilebar quien tanto ten feito i cuntina a fazer pula música. Assi tamien ye la mie ouportunidade de dar ls parabienes a el i demais pessonas que por tierras de Miranda ban çcubrindo, dibulgando i cantando tan guapa música)


Al bolber a la sue tierra Natal fizo Célio Pires nun de ls mais respeitados custrutores de strumientos polifónicos de l paíç, cun eisemplares que son tocados por anstrumentistas profissionales i amadores, un pouco por to la Península Eibérica i Fráncia.

«La çanfona i l'ourganistrun son strumientos qu'hai yá mui tiempo me çpertan la curjidade. Inda assi, la mie bida profissional nun ten permitido çpor de l tiempo neçáiro pa la custruçon destes angenhosos strumientos», dixo Célio Pires.

L'artesano, para alhá de custrutor, ye tenido puls eitnomusicólogos pertueses i spanholes cumo un de ls melhores eisecutantes, de la sue geraçon, de çanfona, fraita pastoril, i gaita-de-foles

Este melitar de la GNR a bibir n’aldé raiana de Custantin (Miranda de l Douro) custruiu l sou purmeiro strumiento musical cula eidade de 16 anhos i agora ne l tiempo que le sobra, ye acupado a custruir eisemplares únicos de strumientos tradecionales i réplicas d'outros que remóntan a l’Eidade Média.

«La mie paixon por estes strumientos ben ne l seguimiento de la sue sonoridade, yá qu'un anstrumentista, cun un único strumiento, ye capaç de tocar i cantar dibersas melodies tradecionales acumpanhados por strumientos tipo "baixo"», custatou l'artesano.

Ua de las sues mais recientes custruçones ye un ourganistrun, strumiento de cuordas tocado por dues pessonas i que ben (remonta), segundo l custrutor, al seclo IX, sendo cunsidrado l'antecessor de la çanfona.

«Estes strumientos nun ban quebrar la tradiçon de la música de la region mirandesa ó strasmuntana, yá que hai teçtemunhos (registos ) de ls mesmos zde l’Eidade Média, sendo possible ancuntrar graburas an eigreijas ó catedrales de la Península», adelantrou.

Célio Pires lhembra que l «organistrun era mui outelizado para tocar música sacra, tenendo caído zuso cul aparecimiento de l'ourgano. Inda assi, este strumiento eiboluiu pa la çanfona, un strumiento mais fácele de tocar».

Segundo l custrutor de strumientos, la scuolha de ls materiales ye mui amportante para se tener ua sonoridade apurada i afinada: por esse motibo, ten que se recorrer a materiales i madeiras nobres i al mesmo tiempo tener la certeza de l que se stá a fazer.

«Quando custruímos un cordofone tenemos de tener an cunta que la scuolha de la madeira ye fundamental i ten de ser l'adequada a las dibersas partes de l strumiento», çtacou l custrutor.

La madeira de nozeira, l palo santo, l ácer salbaige, l pinho Flandes, palo negro ó alguergue son madeiras nobres que l custrutor nun çpensa. «Debido al sou précio i a la crise, inda hai pouca giente a mercar-los, a nun ser ls grupos musicales», salientou.

Passo a passo, l strumiento ganha forma até chegar a la mano de qualquiera tocador que terá de zambolsar antre quatro a cinco mil ouros para adquirir un de ls eisemplares.

Todos únicos.
...............................................

Miranda do Douro - Artesão dá vida a instrumentos polifónicos medievais
O regresso à terra Natal tornou Célio Pires num dos mais respeitados construtores de instrumentos polifónicos do país, com exemplares que são tocados por instrumentistas profissionais e amadores, um pouco por toda a Península Ibérica e França.

Café Portugal/Lusa; Foto - Nuno Ferreira | sexta-feira, 30 de Março de 2012

«A sanfona e o organistrum são instrumentos que há já muito tempo me despertam a curiosidade. No entanto, a minha vida profissional não tem permitido dispor do tempo necessário para a construção destes engenhosos instrumentos», disse Célio Pires.
O artesão, para além de construtor, é considerado pelos etnomusicólogos portugueses e espanhóis como um dos melhores executantes, da sua geração, de sanfona, flauta pastoril, e gaita-de-foles.
Este militar da GNR a residir na aldeia raiana de Constantim (Miranda do Douro) construiu o seu primeiro instrumento musical aos 16 anos e actualmente o seu tempo livre é ocupado a construir exemplares únicos de instrumentos tradicionais e réplicas de outros que remontam à Idade Média.
«A minha paixão por estes instrumentos vem na sequência da sua sonoridade, já que um instrumentista, com um único instrumento, consegue tocar e cantar diversas melodias tradicionais acompanhados por instrumentos tipo "baixo"», constatou o artesão.
Uma das suas mais recentes construções é um organistrum, instrumento de cordas tocado por duas pessoas e que remonta, segundo o construtor, ao século IX, sendo considerado o antecessor da sanfona.
«Estes instrumentos não vão quebrar a tradição da música da região mirandesa ou transmontana, já que há registos dos mesmos desde a Idade Média, sendo possível encontrar gravuras em igrejas ou catedrais da Península», frisou.
Célio Peres recorda que o «organistrum era muito utilizado para tocar música sacra, tendo caído em desuso com o aparecimento do órgão. No entanto, este instrumento evoluiu para a sanfona, um instrumento mais fácil de tocar».
Segundo o construtor de instrumentos, a escolha dos materiais é muito importante para se obter uma sonoridade apurada e afinada: por esse motivo, tem que se recorrer a materiais e madeiras nobres e ao mesmo tempo ter a certeza do que se está a fazer.
«Quando construímos um cordofone temos de ter em conta que a escolha da madeira é fundamental e tem de ser a adequada às diversas partes do instrumento», destacou o construtor.
A madeira de nogueira, o pau santo, o ácer selvagem, o pinho Flandes, pau preto ou alguergue são madeiras nobres que o construtor não dispensa. «Devido ao seu preço e à crise, ainda há pouca gente a comprá-los, a não ser os grupos musicais», salientou.
Passo a passo, o instrumento ganha forma até chegar à mão de qualquer tocador que terá de desembolsar entre quatro a cinco mil euros para adquirir um dos exemplares. Todos únicos.

1 comentário:

Tiégui disse...

Solu un cunseillu quandu traduzis. Teneis qu'usar modus de falar mirandeses y nu amprestimus que se no ya nun ye mirandes.

Pur eisemplu la palabra ctaque nun eisiste an mirandes. Pudeis dezir : anfurmou-mus que, falou-mus que, cunfesou-mus que,...

Musica sacra, achu que sera musica sagrada.

An vec d'ousar sprecones purtuesas cume 'lembrar' pudeis dezir 'Celio Pires recuordamos que'...

ye ampurtante de fazer assi, se no perdemus la nuossa maneira de falar.