04/04/16

Mensaige de l Die Mundial de l Triato 2016


L Die Mundial de l Triato fui criado an 1961, an Biena, ne l nono Cungresso de l Anstituto Anternacional de Triato. Ye celebrado a 27 de Márcio an to l mundo. Ua de las tradiçones ye la dibulgaçon dua Mensaige Anternacional, screbida por ua pessona lhigada al triato, a cumbite de l Anstituto Anternacional de l Triato. La mensaige ye traduzida an mais de binte lhénguas i lida a miles de spetadores antes de l spetaclo de la nuite ne ls triatos de l mundo anteiro.
Yá bai sendo tamien ua tradiçon la sue publicaçon an mirandés eiqui ne l Froles, inda que cun uns dies de atraso.

La mensaige deste anho foi screbido pul encenador russo Anatoli Vassiliev. Cumo nun sei russo, necitei de l apoio de la traduçon pertuesa de Margarida Saraiva, rebista pur Armando Nascimento Rosa, de la traduçon anglesa de Natalia Isaeva i de la traduçon francesa de Malory Domecyn. Haberá ciertamiente alguns erros por ser ua traduçon an segunda ó terceira mano i outros debidos al miu fraco coincimiento de la lhéngua mirandesa, mas podeis aporbeitar la caixa de quementairos para me corregirdes.


 
Percisamos de l triato?

Essa ye la pregunta que milhares de profissionales zapuntados cul triato i milhones de pessonas cansadas del fázen bezes sin cuonta.

Para que percisamos del?

Ne ls nuossos dies la cena parece tão ansignificante, quando acumparada cun las praças de las cidades i cu ls territórios de ls stados, adonde las tragédias outénticas de la bida rial se aperséntan.

Que ye l triato para nós?

Galeries i balcones banhados a ouro, poltronas de beludo, lhaterales de palco sujas i las mui polides bozes de ls atores – ó alrobés, ua cousa aparientemiente çfrente: caixas pretas, manchadas de lhama i sangue, cun ua data de cuorpos znudos i raibosos dentro.

Que ye que esto mos puode dezir?

Todo!

L triato puode dezir-nos todo.

Cumo ls diuses biben ne l paraiso, i cumo ls prisioneiros definhan an subterránios çquecidos, i cumo la paixon mos puode eilebar, i cumo l amor puode ruir, i de cumo naide percisa de ua buona pessona neste mundo, i cumo la desiluson reina, i cumo alguas pessonas bíben an apartamientos, enquanto crianças súfren an campos de refugiados, i cumo todos eilhes ténen de tonar al desierto, i cumo die após die somos forçados a separar-mos daqueilhes que amamos – l triato puode cuontar todo.

L triato stube siempre eiqui i quedará para sempre.

I agora, nestes últimos cinquenta ó setienta anhos, el ye particularmiente neçairo. Porque se oulharmos para todas las artes públicas, podemos ber lhougo l que solo l triato ye capaç de mos dar – ua palabra de boca a boca, un mirar de oulhos ne ls oulhos, un géstio de mano para mano, i de cuorpo para cuorpo.

El nun necita de nanhum antermedairo para trabalhar antre ls houmanos – el constitui l lhado mais transpariente de la lhuç, nun pertience al sul, nin al nuorte, nin al lheste ó al oeste – oh nó, el ye l' esséncie de la própria lhuç, brilha de todos ls cuatro cantos de l mundo, lhougo reconhecible por qualquier pessona, seia hostil ó amistosa para cun el.
 
I percisamos de triato que seia çfrente, de todas las formas.

Inda assí, cuido que de todas las formas possibles de triato, las sues formas arcaicas probarán agora que són mais neçairas. L triato de formas rituales nun debe ser artificialmiente cuntrairo al de las naçones “cibilizadas”. La cultura secular stá a ser mais emasculada, la chamada "anformaçon cultural" stá als poucos a substituir i a expulsar las antidades singulares, assi cumo la nossa sperança de un die benir a cuincé-las.

Mas ua coisa you puosso ber agora de forma clara: l triato stá a abrir las sues puortas amplamiente. Antrada de grácia para todo i para todos.

Que bán pa l diabo ls gadgets i ls cumputadores - simplesmiente ide al triato, acupai filas anteiras nas bancadas i nas galaries, çcutai la palabra i cuntemplai las eimages bibas! - ye l triatro a la buossa frente, nun l negligenciai nin çperdiçai l' ouportunidade de participar nel - talbeç seia l' ouportunidade mais perciosa que podemos partilhas nas nuossas bidas banas i apressadas.
 
Percisamos de todos ls tipos de triato.

Hai solo un triato de que naide por cierto percisa – refiro-me al triato de ls jogos políticos, l triato de las armadilhas políticas, l triato de ls políticos, l triato fútele de la política. De l que nós certamiente nun necitamos ye de un triato de terror diário – seia andebidual é coletibo, de l que nun necitamos mesmo ye de l triato de cadáberes i de sangue nas rues e nas praças, nas capitales ó nas probincies, un triato falseado de cunfrontos antre religiones ó grupos étnicos…

Anatoly Vassiliev

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