Segunda-feira passada, a meio de la tarde, fago la A-6, an direçon a Spanha i na cumpanha dua amiga strangeira; quarta-feira de manhana, refago l mesmo percurso, an sentido cuntrário, rumo a Lisboua. Tanto para alhá cumo para acá, ye ua outo-strada luxuosa i fantasma. An cuntrapartida, nua brebe ancurson pula strada nacional, antre Arraiolos i Borba, bamos ancuntrar un tránsito cerrado, cumpuosto smagadoramente por camiones de mercadorias spanholes. Benida dun paíç adonde las outo-stradas stan siempre chenas, eilha stá spantada cul que bei:
- Ye siempre assi, esta outo-estrada?
- Assi, cumo?
- Zerta, magnífica, sin tránsito?
- Ye, ye siempre assi.
- Todos ls dies?
- Todos, menos al demingo, que siempre ten mais giente.
- Mas, se nun hai tránsito, porque la fazírun?
- Porque habie denheiro para gastar de l Fondos Ouropeus, i porque dezien que l zambolbimento era esto.
- I ténen mais outo-stradas destas?
- Bárias i inda tenemos outras an custruçon: solo de Lisboua pa l Porto, bamos quedar cun trés. Antre S. Paulo i l Riu de Janeiro, por eisemplo, nun hai nanhue: solo uns quilómetros a la salida de S. Paulo i outros a la chegada al Riu. Nós bamos tener trés antre l Porto i Lisboua: ye la aposta ne l altemoble, na poupança de einergie, ne ls acordos de Quioto, etc. - respundi, rindo-me.
- I, yá agora, porque ye que a outo-strada stá zerta i la strada nacional stá chena de camiones?
- Porque assi nun págan portaige.
- I porque son quaije todos spanholes?
- Bénen trazer-mos comida.
- Mas bós nun ténen agricultura?
- Nó: la Ouropa paga-mos pa nun tener. I ls nuossos agricultores dízen que porduzir nun ye rentable.
- Mas para ls spanholes ye?
- Puls bistos...
Eilha quedou a pensar un cachico i boltou a la carga:
- Mas porque nun ambísten antes ne l camboio?
- Ambestimos, mas nun resultou.
- Nun resultou, cumo?
- Houbo ende uns experts que gastórun ua fortuna a modernizar la linha Lisboua-Porto, cun camboios pendulares i todo, mas nun resultou.
- Mas porquei?
- Mira, ye assi: la maior parte de l tiempo, l camboio nun 'pendula'; i, quando 'pendula', anjoua de muorte. Nun hai senhal de telemoble nin Anterneta, nun hai restourante, hai solo un bar ampestado i, de fato, l solo senhal de 'modernidade' fui proibíren de fumar an qualquier spácio de l camboio. Por esso, las pessonas prefíren ir de carro i la cumpanha ferrobiária de l Stado pierde cientos de milhones to ls anhos.
- I gastórun nesso ua fortuna?
- Gastemos. I la única cousa que se cunseguiu fui tirar 25 minutos a las trés horas i meia que demoraba la biaige hai cinquenta anhos...
- Stás a brincar cumigo!
- Nó, stou a falar a sério!
- I l que fazírun a esses ancumpetentes?
- Nada. Ó melhor, agora ban dar-les ua nuoba ouportunidade, que ye anchéren l paíç de TGV: Porto-Lisboua, Porto-Bigo, Madrid-Lisboua... i inda hai uas amenaças de fazéren outro ne l Algarbe i outro ne l Centro.
- Mas que tamanho ten Pertual, de riba a baixo?
- De l punto mais a norte al punto mais a sul, 561 km.
Eilha quedou a mirar para mi, sin saber se era para acraditar ó nó.
- Mas, al menos, l TGV bai direto de Lisboua al Porto?
- Nó, pára an bárias staçones: de riba pa baixo i se la mimória nun me falha, pára an Abeiro, pa ls cumpensar por nun arrincarmos yá cul TGV deilhes pa Salamanca; apuis, pára an Coimbra pa nun oufender l prof. Vital Moreira, que ye mui amportante alhá; a seguir, pára nua aldé chamada Ota, para ls cumpensar por nun tenéren feito alhá l nuobo aeroporto de Lisboua; apuis, pára an Alcochete, a sul de Lisboua, adonde quedará l feturo aeroporto; i, por fin, pára an Lisboua, an dues staçones.
- Cumo: anton l TGV ben de l Norte, ultrapassa Lisboua pul sul, i depuis torna pa trás i entra an Lisboua?
- Esso mesmo.
- I cumo entra an Lisboua?
- Por ua nuoba puonte que ban fazer.
- Ua puonte ferrobiária?
- I rodobiária tamien: bai trazer mais uns binte ó trinta mil carros to ls dies pa Lisboua.
- Mas esso ye l caos, Lisboua yá stá cungestionada de carros!
- Pus ye.
- I, anton?
- Anton, nada. Son ls specialistas que decidírun assi.
Eilha quedou pensatiba outra beç. Manifestamente, l assunto staba a fasciná-la.
- I, çculpa alhá, esse TGV para Madrid bai tener passageiros? Se la outo-strada stá zerta...
- Nó, nun bai tener.
- Nun bai? Anton, bai ser ua ruína!
- Nó, ye perciso çtinguir: pa las ampresas que l ban custruir i pa ls bancos que l ban capitalizar, bai ser un negócio fantástico! La sploraçon ye que bai ser ua ruína - até, yá admetida pul Goberno - porque, de fato, nin ls specialistas cunsíguen ancuntrar passageiros que chéguen pa l justeficar.
- I quien paga ls prejuízos de la sploraçon: las ampresas custrutoras?
- Nóóóóó! Quien paga son ls cuntribuintes! Eiqui la regra ye essa!
- I bós nun çpedides l Goberno?
- Talbeç, mas nun sirbe de muito: quien assinou ls acordos pa l TGV cun Spanha fui la ouposiçon, quando era gobierno...
- Que paíç l buosso! Mas qual ye l argumiento de ls gobernos pa fazéren un TGV que yá sáben que bai perder denheiro?
- Dízen que nun podemos quedar fura de la Rede Ouropeia de Alta Bulina.
- L que ye esso? Ir an TGV de Lisboua la Heilsínquia?
- A Heilsínquia, nó, porque ls países scandinabos nun ténen TGV.
- Cumo? Anton, ls países mais eiboluídos de la Ouropa nun ténen TGV i bós ténen de tener?
- Ye, dízen que assi antramos mais debrebe na modernidade.
Fazimos mais uns quilómetros de zerto rodobiário de luxo, até que eilha pareciu lembrar-se de qualquiera cousa que tenie quedado para trás:
- I esse nuobo aeroporto de que faleste, ye l quei?
- L nuobo aeroporto anternacional de Lisboua, de l lado de alhá de l riu i a uns 50 quilómetros de Lisboua.
- Mas bós ides ancerrar este aeroporto que ye un luxo, quaije ne l centro de la cidade, i fazer un nuobo?
- Ye esso mesmo. Dízen que este stá cheno.
- Nun me pareciu nada...
- Porque nun stá: cada beç ten menos bolos i solo este anho la TAP bai cancelar cerca de 20.000. L que stá a crecer son ls bolos de las baixo-custo, que, até, stan a matar la TAP.
- Mas, anton, porque nun fázen cumo se faç an to l lado, que ye deixar las cumpanhas de linha ne l aeroporto percipal i chutar las baixo-custo pa un pequeinho aeroporto de periferie? Nun ténen nanhun çponible?
- Tenemos bários. Mas ls specialistas dízen que l nuobo aeroporto bai ser un hub eibérico, fazendo la trasfega de todos ls bolos de la América de l Sul pa la Ouropa: un sucesso garantido.
- I tu acraditas nisso?
- You acradito an todo i nun acradito an nada. Mira eilhi al fondo: sabes l que ye aqueilho?
- Un lago einorme! Straordinário!
- Nó: ye la barraige de Alqueba, la maior de la Ouropa.
- Aix! Debe porduzir einergie para meio paíç!
- Praticamente zero.
- A sério? Mas, al menos, nun bos faltará auga para buber!
- La auga nó ye potable: yá ben cuntaminada de Spanha.
- Yá nun sei se stás a gozar cumigo ó nó, mas, se nun sirbe para buber, sirbe para regar - ó nin esso?
- Serbir, sirbe, mas bai demorar binte ó mais anhos até anstaláren l perímetro de rega, porque, cumo te dixe, eiqui acradita-se que la agricultura nun ten feturo: antes, porque nun habie auga; agora, porque hai auga a mais.
- Stás a dezir-me que fazírun la maior barraige de la Ouropa i nun sirbe para nada?
- Bai serbir para regar campos de golfe i ourbanizaçones turísticas, que ye l que nós fazemos mais i melhor.
Anque de l sol de frente, ampiedoso, eilha tirou ls oclos scuros i birou-se pa me mirar bien de frente:
- Çculpa alhá la redadeira pregunta: bós sodes boubos ó sodes ricos?
- Antes, éramos solo boubos i fazimos algues cousas notables por esse mundo fuora; depuis, dezírun-mos que afinal éramos ricos i zatemos a fazer todas las asneiras possibles acá drento; an brebe, tornaremos a ser pobres i quedamos boubos de beç.
Eilha tornou a poner ls oclos de sol i a recostar-se para trás ne l assento. I suspirou:
- Bien, ua cousa puodo dezir: hai poucos países tan agradables para biajar cumo Pertual! Mira-me solo para esta outo-estrada sin naide!
Miguel Sousa Tavares ne l Expresso
- Ye siempre assi, esta outo-estrada?
- Assi, cumo?
- Zerta, magnífica, sin tránsito?
- Ye, ye siempre assi.
- Todos ls dies?
- Todos, menos al demingo, que siempre ten mais giente.
- Mas, se nun hai tránsito, porque la fazírun?
- Porque habie denheiro para gastar de l Fondos Ouropeus, i porque dezien que l zambolbimento era esto.
- I ténen mais outo-stradas destas?
- Bárias i inda tenemos outras an custruçon: solo de Lisboua pa l Porto, bamos quedar cun trés. Antre S. Paulo i l Riu de Janeiro, por eisemplo, nun hai nanhue: solo uns quilómetros a la salida de S. Paulo i outros a la chegada al Riu. Nós bamos tener trés antre l Porto i Lisboua: ye la aposta ne l altemoble, na poupança de einergie, ne ls acordos de Quioto, etc. - respundi, rindo-me.
- I, yá agora, porque ye que a outo-strada stá zerta i la strada nacional stá chena de camiones?
- Porque assi nun págan portaige.
- I porque son quaije todos spanholes?
- Bénen trazer-mos comida.
- Mas bós nun ténen agricultura?
- Nó: la Ouropa paga-mos pa nun tener. I ls nuossos agricultores dízen que porduzir nun ye rentable.
- Mas para ls spanholes ye?
- Puls bistos...
Eilha quedou a pensar un cachico i boltou a la carga:
- Mas porque nun ambísten antes ne l camboio?
- Ambestimos, mas nun resultou.
- Nun resultou, cumo?
- Houbo ende uns experts que gastórun ua fortuna a modernizar la linha Lisboua-Porto, cun camboios pendulares i todo, mas nun resultou.
- Mas porquei?
- Mira, ye assi: la maior parte de l tiempo, l camboio nun 'pendula'; i, quando 'pendula', anjoua de muorte. Nun hai senhal de telemoble nin Anterneta, nun hai restourante, hai solo un bar ampestado i, de fato, l solo senhal de 'modernidade' fui proibíren de fumar an qualquier spácio de l camboio. Por esso, las pessonas prefíren ir de carro i la cumpanha ferrobiária de l Stado pierde cientos de milhones to ls anhos.
- I gastórun nesso ua fortuna?
- Gastemos. I la única cousa que se cunseguiu fui tirar 25 minutos a las trés horas i meia que demoraba la biaige hai cinquenta anhos...
- Stás a brincar cumigo!
- Nó, stou a falar a sério!
- I l que fazírun a esses ancumpetentes?
- Nada. Ó melhor, agora ban dar-les ua nuoba ouportunidade, que ye anchéren l paíç de TGV: Porto-Lisboua, Porto-Bigo, Madrid-Lisboua... i inda hai uas amenaças de fazéren outro ne l Algarbe i outro ne l Centro.
- Mas que tamanho ten Pertual, de riba a baixo?
- De l punto mais a norte al punto mais a sul, 561 km.
Eilha quedou a mirar para mi, sin saber se era para acraditar ó nó.
- Mas, al menos, l TGV bai direto de Lisboua al Porto?
- Nó, pára an bárias staçones: de riba pa baixo i se la mimória nun me falha, pára an Abeiro, pa ls cumpensar por nun arrincarmos yá cul TGV deilhes pa Salamanca; apuis, pára an Coimbra pa nun oufender l prof. Vital Moreira, que ye mui amportante alhá; a seguir, pára nua aldé chamada Ota, para ls cumpensar por nun tenéren feito alhá l nuobo aeroporto de Lisboua; apuis, pára an Alcochete, a sul de Lisboua, adonde quedará l feturo aeroporto; i, por fin, pára an Lisboua, an dues staçones.
- Cumo: anton l TGV ben de l Norte, ultrapassa Lisboua pul sul, i depuis torna pa trás i entra an Lisboua?
- Esso mesmo.
- I cumo entra an Lisboua?
- Por ua nuoba puonte que ban fazer.
- Ua puonte ferrobiária?
- I rodobiária tamien: bai trazer mais uns binte ó trinta mil carros to ls dies pa Lisboua.
- Mas esso ye l caos, Lisboua yá stá cungestionada de carros!
- Pus ye.
- I, anton?
- Anton, nada. Son ls specialistas que decidírun assi.
Eilha quedou pensatiba outra beç. Manifestamente, l assunto staba a fasciná-la.
- I, çculpa alhá, esse TGV para Madrid bai tener passageiros? Se la outo-strada stá zerta...
- Nó, nun bai tener.
- Nun bai? Anton, bai ser ua ruína!
- Nó, ye perciso çtinguir: pa las ampresas que l ban custruir i pa ls bancos que l ban capitalizar, bai ser un negócio fantástico! La sploraçon ye que bai ser ua ruína - até, yá admetida pul Goberno - porque, de fato, nin ls specialistas cunsíguen ancuntrar passageiros que chéguen pa l justeficar.
- I quien paga ls prejuízos de la sploraçon: las ampresas custrutoras?
- Nóóóóó! Quien paga son ls cuntribuintes! Eiqui la regra ye essa!
- I bós nun çpedides l Goberno?
- Talbeç, mas nun sirbe de muito: quien assinou ls acordos pa l TGV cun Spanha fui la ouposiçon, quando era gobierno...
- Que paíç l buosso! Mas qual ye l argumiento de ls gobernos pa fazéren un TGV que yá sáben que bai perder denheiro?
- Dízen que nun podemos quedar fura de la Rede Ouropeia de Alta Bulina.
- L que ye esso? Ir an TGV de Lisboua la Heilsínquia?
- A Heilsínquia, nó, porque ls países scandinabos nun ténen TGV.
- Cumo? Anton, ls países mais eiboluídos de la Ouropa nun ténen TGV i bós ténen de tener?
- Ye, dízen que assi antramos mais debrebe na modernidade.
Fazimos mais uns quilómetros de zerto rodobiário de luxo, até que eilha pareciu lembrar-se de qualquiera cousa que tenie quedado para trás:
- I esse nuobo aeroporto de que faleste, ye l quei?
- L nuobo aeroporto anternacional de Lisboua, de l lado de alhá de l riu i a uns 50 quilómetros de Lisboua.
- Mas bós ides ancerrar este aeroporto que ye un luxo, quaije ne l centro de la cidade, i fazer un nuobo?
- Ye esso mesmo. Dízen que este stá cheno.
- Nun me pareciu nada...
- Porque nun stá: cada beç ten menos bolos i solo este anho la TAP bai cancelar cerca de 20.000. L que stá a crecer son ls bolos de las baixo-custo, que, até, stan a matar la TAP.
- Mas, anton, porque nun fázen cumo se faç an to l lado, que ye deixar las cumpanhas de linha ne l aeroporto percipal i chutar las baixo-custo pa un pequeinho aeroporto de periferie? Nun ténen nanhun çponible?
- Tenemos bários. Mas ls specialistas dízen que l nuobo aeroporto bai ser un hub eibérico, fazendo la trasfega de todos ls bolos de la América de l Sul pa la Ouropa: un sucesso garantido.
- I tu acraditas nisso?
- You acradito an todo i nun acradito an nada. Mira eilhi al fondo: sabes l que ye aqueilho?
- Un lago einorme! Straordinário!
- Nó: ye la barraige de Alqueba, la maior de la Ouropa.
- Aix! Debe porduzir einergie para meio paíç!
- Praticamente zero.
- A sério? Mas, al menos, nun bos faltará auga para buber!
- La auga nó ye potable: yá ben cuntaminada de Spanha.
- Yá nun sei se stás a gozar cumigo ó nó, mas, se nun sirbe para buber, sirbe para regar - ó nin esso?
- Serbir, sirbe, mas bai demorar binte ó mais anhos até anstaláren l perímetro de rega, porque, cumo te dixe, eiqui acradita-se que la agricultura nun ten feturo: antes, porque nun habie auga; agora, porque hai auga a mais.
- Stás a dezir-me que fazírun la maior barraige de la Ouropa i nun sirbe para nada?
- Bai serbir para regar campos de golfe i ourbanizaçones turísticas, que ye l que nós fazemos mais i melhor.
Anque de l sol de frente, ampiedoso, eilha tirou ls oclos scuros i birou-se pa me mirar bien de frente:
- Çculpa alhá la redadeira pregunta: bós sodes boubos ó sodes ricos?
- Antes, éramos solo boubos i fazimos algues cousas notables por esse mundo fuora; depuis, dezírun-mos que afinal éramos ricos i zatemos a fazer todas las asneiras possibles acá drento; an brebe, tornaremos a ser pobres i quedamos boubos de beç.
Eilha tornou a poner ls oclos de sol i a recostar-se para trás ne l assento. I suspirou:
- Bien, ua cousa puodo dezir: hai poucos países tan agradables para biajar cumo Pertual! Mira-me solo para esta outo-estrada sin naide!
Miguel Sousa Tavares ne l Expresso
1 comentário:
Inda bien que nun se fala dal nuosso peis, mas dal dende a baixo, qu'anté parece los stados ounidos, ya cun tantas cousas que nun sierben pra nada.
Al pendular nun ye ruin ! :)
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