(testo publicado ne l Jornal Nordeste an 07-V-2013 - acreçantado)
Hai fiestas i tradiçones que se muorren de “muorte
morrida”, rezones naturales, falta de giente, falta de mocidade, mudança de ls
questumes, muita çfrente “malina”… i hai outras fiestas i tradiçones que se
muorren de “muorte matada”, acában a la fuorça, acontra la buntade de la
“família” de l “muorto” i solo para sastifazer las zízaras, las birras i la
beidade pessonal de ls “assassinos”. Este testo fala de ua dessas fiestas, que
está hoije a ser bítima de “muorte matada” i fui screbido, a caliente, cul solo
fin de ber se haberá maneira de inda salbar l “marimundo”. Ambora este seia un
testo d’oupenion i, por isso, las eideia çfendidas solo “bincúlen” l outor,
sabemos que son pertelhadas por quaije to la “família” de l dito “marimundo”,
la giente de San Pedro de la Silba.
Cumo testo de oupenion que ye, ampeçamos cun ua que para
nós ye clara cumo l’auga: l Santuário de la Senhora de l Resairo, cerca de las
Minas de Santo Adrian, ne l termo de San Pedro de la Silba, ye l más guapo
Santuário de l mundo, mormente agora na primabera, cul termo spintalgado de
froles, capaç de fazer ambeija als más guapos quadros de ls más buono pintor
ampressionista.
Ye neste cenairo de paraíso, ne l purmeiro demingo de
maio, que se fai to ls anhos la fiesta de la Senhora de l Resairo, a la que
alguns le cháman San Marcos. Ye ua fiesta cun cientos de anhos (hai çtemunhos
bibos an san Pedro cun más de cien anhos) i ancarna la deboçon más fonda de la
giente de San Pedro i talbeç de muita de ls lhugares bezinos – Bilasseco,
Caçareilhos, Granja i Fuonte Lhadron. Cumo l capielha queda mi cerca de las
marras, an tiempos, houbo guerras ciegas i tremendas antre ls pobos de San
Pedro i de Caçareilhos por la puosse de la capielha i l’ourganizaçon de la
fiesta: chegou a haber muortes, feridos, zangas que parecien eiternas. You sei
de l que falo, que miu abó era de San Pedro i mie bó de Caçareilhos, yá oubi
muita cuonta de las que l home passou durante l namoro.
Para
l bien i para l mal, la fiesta fui zde siempre ourganizada pul pobo de San
Pedro. Ampeçaba an San Pedro, cula salida de l andor de Nuossa
Senhora, arrodiada de ls garotos de la Cruzada, i apuis, a salida de l pobo,
cuntinaba lhebada pula mocidade als ombros pul camino anté la Senhora de l
Resairo, pori uns quatro quilontros i meio. A la chegada al Santuário, fazie-se/fai-se
la porciçon de l Ancontro, antre l’eimaige de la Senhora de San Pedro i la
Senhora de l Resairo, cumprindo un ritual, centenairo, an que las eimaiges se
“salúdan” azinolhando trés bezes Ua delantre de l’Outra. Apuis la missa, outra
porciçon, a fin de missa, quemer la merenda antre família i amigos, rezar l
terço i, para acabar, la porciçon de la Çpedida, cul ritual eigual al de l encontro. Apuis an San Pedro, a la tardechica, outra porciçon para lhebar a Nuossa Senhora pa la eigreija i, a la salida de l'eigreija, sperar l cura, santá-lo anriba d'ua cadeira i lhebá-lo an ombros anté la sue residáncia, adonde oufrecie bino i antremoços a todo mundo. Fiesta guapa i un manadeiro pa ls eitnólogos!
Durante to l anho litúrgico, estes cachicos de las porciçones de l Ancontro i de la Çpedida, son
talbeç aqueilhes más “místicos” i más “mágicos”, adonde ye más besible la Fé i
la deboçon que l pobo ten por Nuossa Senhora de l Resairo. Isto puode parecer
algo redículo i anfantil, mas quien ye de San Pedro o quien yá biu l Ancontro,
sabe bien de l que you stou a falar: uolhos rasos d’auga, piel de pita, silenço
cumpleto, cousas que represéntan bien la crença i la Fé, simples i fonda, de la
nuossa giente.
Claro que la fiesta fui bariando algo durante l tiempo:
deixou de haber garotos para la Cruzada, l andor de San Pedro ampeçou a ser
lhebado nun trator, yá nun hai cura cun residéncia an San Pedro i, cun nó menos significado, la doceira de Caçareilhos que
alhá staba to ls anhos biu l sou campo acupado por ua rulote que bendie
farturas i pipocas. Seinhas de ls tempos, cousas naturales.
Ora, passa que ne ls redadeiros, bamos a dezir, 10 anhos,
alguns de ls curas que stubírun na paróquia de San Pedro – i yá fúrun uns cinco
ó seis – dou-le la zízara de bedar las porciçones de l Ancontro i de la
Çpedida, por bias de dezir que ye ua cousa sien santido fazer porciçones cun
eimaiges eiguales, inda porriba a ancuntrá-se, que Nuossa Senhora nun se debe
azinolhar, que aqueilhas porciçones son ua boubada i que nó i nó.
Delantre
de argumientos tan “mociços”, i para nun salir de l campo lexical de la
religion, solo apetece dezir: ai lhoubado seia Dius, haba santa pacéncia para l
que un ten que oubir!
An
buona berdade, estes argumientos ousados para bedar las porciçones son, lhougo
a la cabeça, ua oufénsia para ls miles de pessonas – i de curas! – que fazírun
las porciçones por essa bida atrás; apuis, deixa amplache l çprézio que sínten
pulas crenças i pula Fé de l pobo i, por fin, bamos a ber: an San Pedro si
somos pouco studados i guiamos-mos por cousas simples i singelas, mas star a la
spera de l seclo XXI para que beníssen antendidos de fuora a amostrá-mos que
las eimaiges de la porciçon reperséntan la mesma Santa… solo apetece respunder:
a sério?! Nunca habiemos arreparado!
Se
más nun houbisse, ls argumientos esses sbarrúlhan-se eilhes solos quando bemos
que alguns de ls curas que pássan por San Pedro cuntínan a fazer las prociçones
cumo siempre se fazírun i outros nó, cousa que nun bate citre. I por falar an
nun bater citre: sien salir de l cunceilho i se procurar nun oufende, na
Senhora de l Naso, que eimaiges ban dambas a dues na porciçon sien que a naide
le pareça mal?! Bá, bamos a tener
juízo i a fazer las cousas cun tento: pal anho que ben, la Senhora de l Picon
queda arrecolhida ne l altar Deilha, que haber dues eimaiges de Nuossa Senhora
na mesma porciçon ye ua oufénsia a Dius i arreda ls fieles de l’Eigreija. Isto,
claro, a menos que haba mandamientos çfrentes cunsante la smola de cad’un ó
stéiamos sujeitos als “houmores” i a las zízaras de l pastor que guia l ganado.
Ye más: cumo tal, un cachico más loinge, nas porciçones
de la Semana Santa an Salamanca, un de ls puntos altos ye la porciçon adonde
s’ancóntran las eimaiges de Nuossa Senhora de las Angústias cun Nuossa Senhora
de la Spránça, nua simbologie – simbologie! – stroudinária i guapíssema: l
Delor que ancontra la Sprança, todo simbolizado na figura de la Birge Marie.
L
que berdadeiramiente mos fai spece an argumientos tan rastreiros ye
l’ancapacidade que parécen traduzir para antender que un ritual ye sempre ua
repersentaçon simbólica – simbólica! – atualizada cun ua anterpretaçon que l
splique. Mesmo que nun l anténdamos na sue totalidade – ó mos pareça un çparate
que nun fai santido - nun tenemos l dreito de l demudar al son de ls nuossos
apetites i de las nuossas birras. Isso ye l que qualquiera Taliban tenerie
proua de fazer! Que l mesmo home
mos diga para quemer l Cuorpo de Cristo i buer l Sou Sangre i lhougo a seguir
mos diga que nun podemos fazer ua porciçon cun dues eimaiges de Nuossa Senhora,
que isso nun fai santido, i muito menos fazé-Las ancuntrar que ye ua
“ampossebelidade”, isso ye de… bradar als Cielos. Cumo tal, assi de repente,
que melhor sítio para mos ancuntrarmos cun nós mesmos que l Santuário más guapo
de l mundo – La Senhora de l Resairo.
Para acabar: manhana ó passado, l cura de San Pedro lhaba las manos de l serbiço que fizo (i tenerá que las lhimpar a la parede) i scapa-se para outra tierra qualquiera, a pregar(la) a outra fraguesie; i nós quedamos acá, mansos i buonos, mais "catequizados", mas sien fiesta de la Senhora de l Resairo.
Assi i todo, nun se trata eiqui de star acontra ls curas
ó acontra l’Eigreija ó la Religion, muito pul cuntrairo. Todo mundo que bibe an
San Pedro - todo mundo! – ye çclaradamiente Católico, Apostólico, Romano. Todo
mundo, l que talbeç faga de nós un caso cada beç más ralo ne l çtrito de
Bergáncia. Ye Católicos que queremos
cuntinar a ser. Na nuossa singeleza, cumo mos ansinórun ls nuossos maiores,
culas nuossas birtudes poucas i muitos pecados. Deixai-mos morrer de “muorte
morrida”, que bien bóndan to las malinas que padecemos; nun mos mátades la
nuossas crenças i la nuossa Fé de “muorte matada”, anté mesmo porque, inda que
súframos a bermos-mos apagar als poucos, “l’outanázia” que mos stan a fazer,
isso ye cousa bien pouco Católica.
Que Nuossa Senhora de l Resairo mos puoda perdonar a
todos.
2 comentários:
Alfredo,
bien rezones ténen las pessonas de S.Pedro pa s'anrezinar i arramado l l caldo apus nun sei quien lo bai a meter outra beç na malga.
Nuossa Senhora de l Rosairo bai bos a baler i "muorte morrida" nun bai haber las pessonas de S.Pedro stan bibas i bien bibas!
Abraço arrochado.
Buonos dies caro Alfredo
-You yá sabie, li na "Fuolha Mirandesa" purmeiro, caramba cumo andas las cousas.
-Las cuontas dantes ou l modo cumo eilhas éran acertadas culs bezinos de Caçareilhos tamien nun me éran çconhecidas,(habie çputas i acometien-se pecados por to ls lhados) oubi-las cuontar i recuntar a las pessonas de ls alredores, i até puodo dezir, sien bergonha nanuhua, porque pertenço a esse pobo, que antendo l modo i las rinzeiras de ls nuossos abós, éran outros tiempos, outras culturas, mas dá duolo i ye mui çfícele antender ls modos cumo se pássan hooije las cousas.
-You se pecador me cunfessar, tamien me quiero cunfessar amante de las tradiçones, l mais de las bezes ye yá solo neilhas que ancuontro seinhas dadonde bengo, seian tradiçones religiosas ou paganas.
Un abraço
Faustino
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