23/02/08

Bento da Cruz



You fiç un trato cumigo mesmo, de to ls dies screbir un cachico de Mirandés. Muito ou pouco, nun anteressa, al menos un cachico, cun buonos cobradeiros de cabeça me tengo amolado!
Cumo yá lhiebo la gabeta chena de papeles scritos cun baboseiras, ides a tener pacéncia, mas teneis que me aturar un cachico, para me “sustentar l bício”!
Anton arresolbi-me a falar de un scritor Pertués pouco coincido – cuido you que ye pouco coincido – i que bien merecie que amentássen un cachico más nel, queda eiqui este scrito a modos de houmenaige i çtemunho de la mie admiraçon!
Ye Bento da Cruz, médico dentista de porfisson, cuido you que ne l Porto.
Bento da Cruz naciu ne l Barroso – an Peireses – i ye subre l ouniberso de l Barroso que scribe.
A mi gusta-me ler, i reler, ls sous lhibros, nó tanto por bias de faláren de l Barroso, mas por bias de parecer mesmo, pintiparado, que stá a screbir subre la mie tierra! L Praino Barroson de ls lhibros de Bento da Cruz, para mi, ye cumo se fura, pintiparado, l Praino Mirandés. Ou Tortulhas, que nun sendo niua berdadeira aldé Mirandesa, para mi las repersenta a todas al mesmo tiempo!
De la obra de Bento da Cruz, más bien que you, fala Urbano T. Rodrigues:
“Ye l mundo de ls outros coado, siempre cun grande stética, por un sentir bien legítimo i bien fraternal. Nun se puode negar que hai un acuso de la miséria, de to las misérias, de un de ls más atrasados sítios de l nuosso paiç(…), mas esse çtemunho ye ambrulhado pula mesma nostalgie dourada, pula mesma quemunhon cun todo i cun todos de “Las beigas de l cielo” de un Steinbeck.(…) que fai Bento da Cruz alhebantar l sou standerete de homes i de bichos, i a las bezes de homes-bichos, agarrando, assi, la sue cumpleta ounibersalidade.”

Deixo-bos tamien inda un cachico de l lhibro que a mi más me gusta, “L retábulo de las birges tontas – O retábulo das virgens loucas”, screbido an 1996, traduçon mie, yá se sabe que an riba de la burra.

“ - La Picholeta i l Zé Caixeiro… - i zenhában uas risicas chenas de retrocidos maldadosos.
La pessonas ancuntrában aquilho natural.
- Çque que el la querga para bien – cumponie Felisbela
I, para se tirar de cuidados, feç-se ancuntrada cun la Albina Caixeira.
- Ah tie Albina? Fazei fabor de guardar l buosso filho, bós nun oubis? El que me faga algun mal a la rapaza…
- Ai you ye que hei de guardar l filho? Se calha, ye el que trai saia… Mirai l çparate… Nun guardes tu la filha, i apuis queixa-te…
Felisbela quedou andustriada. Chamou Picholeta a la pureza i mandou-le acabar cun l namoro.
- A buonas horas me beniedes bós cun l recado.
- Tu quei quieres dezir?
- L que bós bedes. Ou andais ciega?
Felisbela mirou-le para la barriga i puso-se branca

- Mataba-te!
- Yera ua smola que me faziedes.
- Nun me l pidas dues bezes, zgraçada!"

3 comentários:

Anónimo disse...

Hi, look here

Amadeu disse...

Yá acá fazies falta, á Tortulhas, i l que te bal ye que este testo te salba.

Bento da Cruz ye un grande scritor, si senhor. L redadeiro lhibro que del li fui «Guerrilheiros Antifranquistas em Trás-os-Montes», de la Eiditora Âncora, an 2ª eidiçon.
Inda l atrasado més de Setembre passei cun el i outros scritores un die strourdinairo [nua aldé de Boticas], an que el falou de Camilo Castelo Branco i mos perdimos por lhargas cumbersas. Ye un home dua semprecidade tan grande cumo l sou saber i cumo la sue arte.

Esse lhibrico ampeça assi: «Quando you me criei, la mie aldé era redondamente analfabeta. Nien correio, nien jornal, nien rádio. An telbison inda naide falaba. Assi i todo, mesmo cun analfabetismo i eisolamiento, ende pula fin de Júlio de 1936, chegórun a Peireses amboras de guerra an Spanha. Atrás de las amboras benírun lhobos i quadrilhas de homes. Ls lhobos benien 'fuxidos' als tiros de ls canhones. Ls homes al recrutamiento melitar...»

Lhembra-se-me que muita giente de Spanha andubo pulas aldés de Miranda ne l tiempo de la guerra cebil: son stórias de la stória que inda naide cuntou i que yá bai faltando l tiempo pa las cuntar. Serie buono que antre todos fússemos arrecolhendo l que inda se puode arrecolher de la lhembráncia de las pessonas.

Mais ua beç, amigo Tortulhas, oubrigado pula tue eideia. Un abraço,
Amadeu

Sendinista disse...

Bento da Cruç , de Peireres a Silba ?
Quando quesires pra terminar a moda da banda de Parafita tal cual a de Mogadouro !!

Ala abraço i pouca cunbersa .
Gabilan D