20/11/15

Fazer meia – Ua arte (Tricotar - Uma arte)






Cardar, filar, fazer meia, acupaçones quaije solo feito pulas ties, a las tardes assientadas ne l puial, quando andában pul termo de buieiras ou pastoras.

Para mi éran artes, que ls homes nun sabien fazer a nun ser cardar que era un trabalho duro, you nunca me lembro de ber un tiu cula ruoca metida ne l coz de las calças ou agarrado a dues agulha i fazer uns miotes, tapa-bocas, camisolas ou chambres.

Ne ls dies d’hoije fazer meia yá quaije nanhua mulhier fai, i tamien hai que dezir que este patrimonho de saber de nuossas abós passado a las nuossa mais nun passou an todo pa las nuossas filhas, mas hai algue muito asparcido a esto de fazer meia que ye fazer rendas q’inda se fai muito, yá nun ye un trabalho de filos gordo de lhana salidos dua ruoca, mas si cun filos d’algodon finos i delicados mercados ne ls sotos.

I se an outros tempos bien arreculados de las manos i dedos de las ties salien berdadeiras obras d’arte, para calcer ls pies, tapar l cachaço i bestir l cuorpo an dies d’ambernada ou nebon, tamien agora inda sálen de l trabalho de las ties muitas rendas i pieças d’anfeite. You tengo que rendir-me, puis tengo la mie bezina, tie Arminda, que fai rendas de to ls modos i feitios que son un regalo pa ls uolhos, un ancanto pa l coraçon i objetos que pón la mie cuncéncia a las buoltas. You nunca serie capaç de fazer cousa asparcida tan guapa i chena d’anredos.

Diç-me eilha, nas tardes soalheiras ne l puial de la puorta i ne l scanho als seranos d’ambierno outra cousa nun gusta de fazer, solica ou cula cumpanha de tie Carmelina i tie Marie assi s’ambaia, dando als dedos i fazendo obras por gusto porque nun percisa de bibir deilhas.

Dende quaije m’astrebie a dezir, ye amor a l’arte de fazer i custruir, ye sou feitiu, ye sangre stamuntano, mirandés que le cuorre nas benas, que nun sabe star parada. Defeniçon que queda bien a todas las mulheres mirandesas, ye grácias a eilhas que chegou a nós ua buona parte de hardança de saberes que hoije tenemos.


 

Tricotar – Uma arte
Cardar, fiar, tricotar, trabalhos quase só feito por mulheres, nas tardes ensolaradas sentadas no assento de pedra a porta de morar, quando andavam pelo campo a guardar as boiadas ou com os rebanhos.
Para mim estes trabalhos são artes, que os homens não são capazes de fazer a não ser cardar a lã, que era um trabalho mais duro, eu nunca me lembro de ver um homem com uma roca metida no cós das calças a fiar ou agarrado a duas agulhas e fazer umas piugos, um cascol, camisolas ou camiseira de lã.
Nos dias de hoje fazer tricô com lã já nenhuma mulher faz, e também a que dizer que este patrimônio de saberes das nossas avós passado para as nossas mães não passou em todo para as nossas filhas, mas há algo muito parecido ao tricotar com lã que é fazer bordados que ainda se faz. Já não é com fios tão grossos de lã, fiados numa roca, mas sim com fios de algodão fino e delicados comprados nas lojas.
I se em tempos recuados dos dedos e das mãos das mulheres saíam verdadeiras obras de arte, para aquecer os pés, tapar o pescoço e vestir em dias de inverno ou nevão, também agora ainda saem do trabalho das mulheres muitos bordados e peças de enfeitar.
Eu tenho que render-me, pois tenho de vizinha, a senhora Arminda, que faz bordados de todas as maneiras que são o encanto para os olhos, uma satisfação para o coração, são peças que põem a minha maneira de pensar a andar a roda.
Eu nunca seria capaz de fazer coisa semelhante, tão bonitas e cheias de contornos.
Diz-me ela, nas tardes ensolaradas no assento de pedra a porta de casa e no escano da cozinha a lareira aos serões de inverno outra coisa não gosta de fazer, sozinha ou com a companhia da senhoras, Carmelina e Maria, assim se entretém, dando aos dedos e fazendo obras por prazer, pois não precisa delas para viver.
Daí quase me atrevia a dizer, é amor a arte de fazer e construir, é o seu feitio de não estar parada, é sangue trasmontano, o mirandês que lhe corre nas veias, que não sabe nem é capaz de estar parada sem fazer nada.
Definição que fica bem a todas as mulheres mirandesas, é graças a elas que chegou até nós uma boa parte do conhecimento, herança que hoje temos.
Faustino Antão


Sem comentários: